Świat Filmu

P&O 361: Jaka różnica między dyrektorem artystycznym a projektantem produkcji?

1



Dziś pytanie do scenografa, Gavina Bocqueta o nazewnictwo stanowisk.



P: Jaka jest różnica między dyrektorem artystycznym a projektantem produkcji?

O: Bardzo prosta. Dyrektor artystyczny (lub główny dyrektor artystyczny) to główny asystent projektanta produkcji, czyli jego prawa ręka. Pomagają organizować i zarządzać departamentem scenografii, ustalają harmonogramy, budżet i wspierają scenografa tak jak mogą. Dla niektórych bycie dyrektorem artystycznym jest wystarczające, inni, jak ja, aspirują by zostać projektantem produkcji.

Historia Last Christmas na noże

8

Zbliża się okres świąteczny, więc od dziś w naszych kinach można oglądać świąteczną komedię romantyczną pod jakże wyszukanym tytułem: „Last Christmas”. W tym roku ten hit śpiewa Emilia Clarke (Qi’ra) i to nawet w zwiastunie tej produkcji. Reżyseruje Paul Feig. Scenariusz napisali Emma Thompson, Greg Wise i Bryony Kimmings. Poza Emilią występują: Madison Ingoldsby, Emma Thompson, Boris Isakovic, Lucy Miller, Henry Golding i Michelle Yeoh, oraz Peter Serafinowicz (głos Dartha Maula). Za zdjęcia

Kate nie ma szczęścia do życiowych decyzji. Nawet randki kończą się katastrofą. Przed świętami zatrudniła się jako elf, pomocnik Mikołaja w jednym ze sklepów. Spotkała też Toma, może tym razem życie ułoży się inaczej.



Jeśli wolicie bardziej poważny repertuar, acz dalej z gatunku komedii romantycznych, acz z domieszką dramatu, to zwróćcie uwagę na film „Historia małżeńska” (Marrige Story). Scenariusz i reżyseria: Noah Baumbach. Występują: Adam Driver (Kylo Ren), Laura Dern (Holdo), Scarlett Johansson. Merritt Weaver i Ray Liotta. Film jest produkcją Netflixa, wchodzi tylko do wybranych kin, za tydzień powinien być dostępny na platformie streamingowej.

Wnikliwy i pełen empatii obraz rozpadającego się małżeństwa i wspierającej się rodziny.
[Opis z Netflix]



Następna propozycja to komedia kryminalna. „Na noże” (Knives Out) tu luźna wariacja na temat „Morderstwa w Orient Expresie” napisana i wyreżyserowana przez Riana Johnsona. Występują: Daniel Craig (szturmowiec), Chris Evans, Ana de Amas, Jamie Lee Curtis, Don Johnson, Toni Collette i Christopher Plummer oraz Frank Oz (Yoda) i w małej roli Joseph Gordon-Levitt. Producentami są między innymi: Tom Karnowski, Ram Bergman i Rian Johnson. Zdjęcia: Steve Yedlin, czyli ekipa VIII Epizodu.

Detektyw prowadzi śledztwo w sprawie morderstwa głowy bardzo dziwnej rodziny.



Natomiast z innych rzeczy w kinie, jeśli macie możliwość obejrzeć Krainę Lodu II bez dubbingu, to w jednej z ról usłyszycie Alana Tudyka (K-2SO) oraz Matthew Wooda (Grievous i wiele innych głosów).

P&O 358: Jak się robi rekwizyty i z czego?

3



Dziś kolejne pytanie do Gavina Bocqueta o kulisy pracy scenografa, na podstawie tego, co robili w trylogii prequeli.



P: Jak się robi te wszystkie rekwizyty i jakich materiałów używacie?

O: Przy rekwizytach pracuję blisko z Peterem Walpole’m, czyli dekoratorem planu, oraz Ty Teigerem, twórcą rekwizytów. W pierwszym momencie patrzysz na to, co jest wymagane przez George’a w scenariuszu, a potem decydujesz się jaka jest najlepsza metoda by zrobić taki przedmiot.

W przypadku rekwizytów i dekoracji nie ma reguł, które mówią czego można, a czego nie można używać robiąc je. To ma dobrze wyglądać, ma działać poprawnie, no i powinno być tak tanie jak się tylko da. Czasem coś się projektuje z dużą dokładnością. Projekt jest rysowany, technicy tworzą specyfikację na podstawie rysunku, używają takich materiałów i technik jakie są najlepsze dla danej rzeczy.

Innym razem, zwyczajnie używasz kilku kawałków złomu czy odpadków i budujesz coś z tych fragmentów. Jeśli potrzebujesz więcej niż jednej takiej rzeczy, możesz stworzyć odlew pierwszej.

Czasem też kupujesz zwykły obiekt w sklepie lub markecie, i zmieniasz w sposób taki, by wyglądało jak specjalny rekwizyt.



K: Ta ostatnia wypowiedź bardzo dobrze dotyczy komlinku, jaki widzieliśmy w „Mrocznym widmie”, będącym niczym innym jak maszynką do golenia. Natomiast warto dodać, że dziś, przy rekwizytach zmieniła się jedna rzeczy. Drukarki 3D, dzięki nim można zrobić wiele rzeczy, taniej.

Midway: Mroczny Sen

10

Dziś do naszych kin wchodzi film „Doktor Sen” (Doctor Sleep), w reżyserii Mike’a Flanagana. Jest to ekranizacja powieści Stephena Kinga, będącej kontynuacją „Lśnienia”. Oryginalne „Lśnienie” zostało w fenomenalny sposób zrealizowane przez Stanleya Kubricka jakieś 39 lat temu. W rolę Jacka Torrance’a wcielił się wówczas Jack Nicholson, po raz kolejny, na stałe wpisując się w historię kina. W „Doktorze Śnie” w rolę syna Jacka Torrance’a, czyli Dana wciela się Ewan McGregor. Partnerują mu Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Bruce Greenwood i Jacob Tremblay.

Minęło wiele lat od wydarzeń “Lśnienia”. Dorosły już Dan Torrence spotyka dziewczynkę obdarzoną podobnymi mocami, co on. Musi ją ochronić przed kultem zwanym Prawdziwy Węzeł. Jego członkowie polują na dzieci obdarzone mocami...



Tymczasem na ekranach można obejrzeć jeszcze dramat wojenny Rolanda Emmericha „Midway”, do którego scenariusz napisał Wes Tooke. W jednej z ról zobaczymy Woody’ego Harrelsona (Tobias Beckett). W pozostałych rolach występują: Ed Skrein, Patrick Wilson, Luke Evans, Mandy Moore, Dennis Quaid i Aaron Eckhart.

Film jak wskazuje tytuł, to historia bitwy o Midway, opowiedziana z perspektywy dowódców i żołnierzy biorących w niej udział.



Ostatnia propozycja w dzisziejszym zestawieniu to „Terminator: Mroczne przeznaczenie” (Terminator: Dark Fate) Tima Millera. W jednej z niewielkich rólek wystąpił Neil Corbould, który także nadzorował efekty specjalne (robił to także w „Łotrze 1”). W pozostałych rolach występują: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Mackenzie Davis, Natalia Reyes i Gabriel Luna. Scenariusz napisali David S. Goyer, Justin Rhodes i Billy Ray.

Sarah Connor i hybrydowa cyborg muszą ochronić dziewczynkę przed terminatorem z przyszłości.

P&O 355: Czy sekretność i bezpieczeństwo utrudniają pracę?

1



Dziś pytanie do Douga Chianga o bezpieczeństwo i sekretność w czasach prequeli. Czyli ponownie bardziej o to jak wygląda praca filmowca.



P: W jaki sposób względy bezpieczeństwa by utrzymać projekty „Gwiezdnych Wojen” w tajemnicy utrudniają pracę twojemu zespołowi?

O: Wysoki poziom bezpieczeństwa wcale nie utrudnia jakoś specjalnie pracy. Przywykłem do posiadania uprzywilejowanego dostępu do informacji pracując przy innych filmach, gdzie sekretność również była najważniejsza. Ponieważ jesteśmy całkowicie niezależnym i wyizolowanym departamentem sztuki, posiadamy własną modelarnię, jesteśmy w stanie wykonywać naszą pracę bez narażania bezpieczeństwa w jakikolwiek sposób, bez istotnego ryzyka, że złamanie go narazi na szwank naszą pracę.

Bliźniak Adamsów u bram Zombielandu

2

Zbliża się koniec miesiąca, a zaraz potem Halloween, więc jak co roku czeka nas wysyp horrorów. W tym roku zbiegło się to nam z wysypem Starwarsówka w kinach. Pierwszy film, który mamy okazję zobaczyć już dziś to „Zombieland: Kulki w łeb” (Zombieland: Double Tap). Kolejny aktor z „Gwiezdnych Wojen” zmierzy się z truposzami. Tym razem to Woody Harrelson (Beckett), a partneruje mu doborowa obsada. Jesse Eisenberg, Emma Stone, Abigail Breslin, Zoey Deutch, Rosario Dawson i inni. Zaś w jednej z pobocznych ról pojawia się Bill Murray, który już w tym roku raz walczył z zombiakami. Film wyreżyserował Ruben Fleisher, scenariusz napisali Dave Callaham, Rhett Reese i Paul Wernick. Gwoli ścisłości jest to tak komedia i horror zarazem.

„Zombieland” z 2009 w niektórych kręgach uchodzi za obraz kultowy. O jego sequelu mówiono od dawna, miał w nim nawet wystąpić Harrison Ford. Obraz dopiero teraz doszedł do skutku, ale co ważniejsze udało się ściągnąć oryginalną obsadę. Akcja dzieje się dziesięć lat po wydarzeniach pierwszej części. Zombie zaczęły ewoluować, ale to nie one są największym strapieniem tej „rodziny”.



Pozostając w temacie horrorów, tym razem familijnych. W przyszłym tygodniu do kin wejdzie nowa „Rodzina Adamsów” (The Adams Family), tym razem w wersji animowanej i dla dzieci. Jeśli uda się wam znaleźć wersję bez dubbingu, to w roli Gomeza usłyszycie Oscara Isaaca. Innych głosów udzielają: Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Snoop Dog i inni. Film został wyreżyserowany przez Grega Tirmana i Conrada Vernona. Za scenariusz odpowiadają: Conrad Vernon, Pamela Pettler, Matt Lieberman i Erica Rivinoja.

Animowana wersja ukazuje rodzinę Adamsów, która po przeprowadzce do New Jersey musi zmagać się z problemami życia w XXI wieku.



W przyszłym tygodniu w kinach pojawią się też dwa inne obrazy warte odnotowania. W jednym będzie szansa zobaczyć Oscara Isaaca (w roli Paula Gauguina), któremu partneruje Mads Mikkelsen (jako ksiądz). „Van Gogh. U bram wieczności” (Et Eternity’s Gate) Juliana Schnabela to film biograficzny z doborową obsadą. W roli głównej występuje Willem Dafoe, a poza nim Rupert Friend, Mathiew Amalric i Emmanuelle Seigner. Scenariusz napisali Jean-Claude Carrière, Louise Kugelberg i Julian Schnabel. Willem Dafoe był nominowany za tę rolę do Oskara i Złotego Globu. Film został bardzo dobrze przyjęty w zeszłym roku na festiwalu w Wenecji.

Film ukazuje fragment biografii słynnego malarza, Vincenta Van Gogha, podczas gdy przebywał w Arles i Auvers-sur-Oise we Francji. Obraz przedstawia Van Gogha jako człowieka z krwi i kości, nie artysty-szaleńca jakim zapamiętała go historia.



Ostatni z filmów to chińsko-amerykańska produkcja, czyli SF akcji. „Bliźniak” (Gemini Man) Anga Lee. Scenarzystami są: David Benioff, Billy Ray i Darren Lemke. Występują: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong i Ralph Brown (dla nas Ric Olie).

Elitarny zabójca, musi się zmierzyć z młodszym mężczyzną, który okazuje się być jego klonem.

P&O 353: Dlaczego jeszcze kręcicie na lokacjach zamiast w studio z użyciem grafiki?

6



Dziś bardzo ciekawe pytanie do Gavina Bocqueta o decyzje podczas kręcenia filmów.



P: Mając tak niesamowitą technologię komputerową, dlaczego w ogóle kręcicie na lokacjach daleko od studia? Czy nie dałoby się tego łatwiej zrobić dzięki grafice komputerowej?

O: George zawsze nalegał by użyć prawdziwych lokacji tam gdzie jest to możliwe. Niezależnie czy są to plenery na pustyni w Tunezji, śnieżnych polach Norwegii, czy wnętrza wspaniałej architektury Włoch.

On uważa bardzo mocno, że nie da się stworzyć sztucznie tylu styli wizualnych ile możemy znaleźć w naturalnym środowisku czy istniejącej architekturze, a to sprawia, że wygląd filmu staje się bardziej prawdziwy. Owszem, część publiczności rozpozna pewne lokacje, ale gdy są pochłonięci opowieścią i postaciami, wówczas tło wygląda bardziej prawdziwie, dlatego że takie jest.

P&O 351: Co powinienem studiować, by zostać animatorem?

2



Dziś David Dozoretz z ILM odpowiada na proste pytanie, ale jednocześnie zdradza to, co jego zdaniem jet najważniejszym elementem animatyki.



P: Planuję robić karierę w modelowaniu i animacji (względnie animatyce). Jakie studia są wymagane by osiągnąć mój cel?

O: Szczęśliwie technologia ruszyła do przodu, więc każdy z kamerą i komputerem może robić krótkie filmy i nauczyć się animacji komputerowej. Gdy zatrudniam animatorów, jestem mniej zainteresowany jakiego komputera czy programu do animacji używają, bardziej interesuje mnie jakie mają zdolności opowiadania historii jako artyści. Oprogramowanie zawsze będzie się zmieniać, ale zawsze będzie robić te same rzeczy w trochę inny sposób. Ważne jest jednak by mieć coś do powiedzenia. Oglądam setki filmików prezentacyjnych (tak zwanych demo reel) różnych animatorów, które są dziesięcioma niepowiązanymi ujęciami statków kosmicznych i napisów. Raczej zatrudnię kogoś, kto opowie mi historię. Więc krótka odpowiedź to studiować... film. Oczywiście warto nauczyć się programu do animacji komputerowej, ale zdecydowanie lepiej poświęcić czas swojej edukacji na studiowanie historii i języka kina. Oraz sztuki. To sprawi, że będziesz mógł lepiej opowiadać historię, a w tym tkwi cały sens animatyki.

P&O 347: Jak znajdujecie te przepiękne lokacje?

1



Dziś pytanie o kulisy sztuki filmowej do scenografa, Gavina Bocqueta.



P: W jaki sposób znajdujecie te wszystkie wspaniałe miejsce na lokacje filmowe, i która jest ulubiona spośród tych, które znalazłeś?

O: Kiedy po raz pierwszy czytasz scenariusz, zaczynasz myśleć o możliwych lokacjach które mogą się nadać dla tej historii. Dla Epizodu I George miał bardzo konkretne pomysły jak lokacje powinny wyglądać. Wtedy on, ja i Doug Chiang przeglądaliśmy albumy z możliwymi miejscami na świecie, gdzie mogliśmy znaleźć zarówno plenery jak i pewne style architektoniczne, które by się dla nas nadawały.

Gdy już zmniejszyliśmy tę liczbę do kilku dobrych możliwości, Rick McCallum i ja wybraliśmy się w podróż do tych krajów. Robiliśmy zdjęcia, nagrywaliśmy filmy, sprawdzaliśmy możliwości. Następnie wróciliśmy z tymi informacjami by pokazać je George’owi, a on mógł zacząć wybierać lokacje do filmu.

Trudno powiedzieć, która lokacja jest moją ulubioną. Każde nowe miejsce, które odwiedzasz wydaje się być najbardziej ekscytujące, niezależnie czy to wspaniała architektura Włoch, czy pustynie Afryki Północnej. Ale ja zawsze, gdy podróżuję do Afryki jestem zachwycony. To taki piękny kontynent.

Pewnego razu... Królowe w ogniu

2

Od dziś w naszych kinach kolejne premiery, a w nich osoby ze Starwarsówka. Pierwszy film to gratka dla stęsknionych za generałem Huxem, czyli „Królowe zbrodni” (The Kitchen) w reżyserii Andrea Berloffa. Berloff napisał też scenariusz bazując na komiksie Minga Doyle’a i Olliego Mastersa. W rolach głównych występują: Melissa McCarthy, Tiffany Haddish, Elizabeth Moss i Domhnall Gleeson.

Lata 70. W nowojorskiej dzielnicy Hell’s Kitchen udało zamknąć się gangsterów, ale ich interes przejmują ich żony i terror trwa nadal.



Kolejna propozycja to kino sensacyjne z nowym narybkiem w Starwarsówku. Nick Nolte został zaangażowany do „The Mandalorian”, ale w międzyczasie wystąpił w filmie „Świat w ogniu” (Angel Has Fallen). Reżyseruje Ric Roman Waugh, który jest współautorem scenariusza razem z Mattem Cookiem i Robertem Mark Kaman. Poza Nickiem występują: Gerard Butler, Piper Perabo, Morgan Freeman, Jada Pinkett Smith i Danny Huston. Jest to sequel „Olimpu w ogniu” i „Londynu w ogniu”.

Agent służb specjalnych, Mike Banning został wrobiony w próbę zabójstwa prezydenta Stanów Zjednoczonych. Próbując znaleźć dowód swojej niewinności musi uciekać przed FBI i swoją własną agencją.



Fani efektów specjalnych nie mają na co narzekać. Oto na ekranach już od tygodnia można oglądać najnowsze dzieło Johna Dykstry. Dykstra zrobił efekty do dziewiątego filmu Quentina Tarantino, słynnego reżysera westernów, a kto wie czy i nie „Star Treka”. „Pewnego razu... w Hollywood” (Once upon a Time... in Hollywood) to gratka dla wielbicieli lat 60., z historią sekty Charlesa Mansona i zabójstwa w domu Romana Polańskiego w tle. Występują: Leonardo DiCaprio (niedoszły Anakin), Brad Pitt, Margot Robbie, Bruce Dern oraz Al Pacino i Roman Zawierucha jako Roman Polański.

Aktor Rick Dalton i jego przyjaciel i kaskader, Cliff Booth powoli odchodzą w zapomnienie. Starają się jednak na nowo wybić jakoś w Hollywood.

Archiwum wiadomości dla działu "Świat Filmu"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.